środa, 4 lipca 2018

Ciekawość to pierwszy stopień do... Krainy Czarów

Zaczęło się dawno temu, w szkole podstawowej...
Znałam właściwie przygody Alicji jeszcze wcześniej, zanim poszłam do szkoły wiele razy obejrzałam "Alicję w Krainie Czarów" Disneya z 1951 roku. Mam ją na kasecie VHS. W podstawówce z kolei biorąc udział w Maratonie Czytelniczym (konkurs oparty na testach związanymi ze znajomością różnych książek) przeczytałam oryginalną baśń, a także jej kontynuację - "Po drugiej stronie lustra".  Było to bardzo stare wydanie, a pamiętam, że w mojej szkolnej bibliotece było ich kilka. Pamiętam, że były pierwszymi widocznymi książkami z boku regału z baśniami. 
Obserwuję kilka blogów opisujących różne wydania jednej z najbardziej znanych książek świata. Chodzi o "Przygody Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla, chociaż często tytuł bywa zapisywany jako po prostu "Alicja w Krainie Czarów". 
Blog ten będzie poświęcony dwóm książkom Carrolla dotyczącym Alicji, a także różnym dziełom sztuki, filmom, muzyce nawiązującej do tych historii lub do postaci jej twórcy. Napiszę również o wszelkich napotkanych rzeczach, które nawiązują do Krainy Czarów. Pojawią się posty związane z historią powstania powieści, biografią Charlesa Dodgsona, Alice Liddell i ciekawostkami na temat ukrytych znaczeń baśni.
Data publikacji tego posta nie jest przypadkowa. 4 lipca 1862 roku, podczas rejsu łodzią po Tamizie, powstałą pierwotna wersja opowieści. Rodzeństwo Liddell, trzy dziewczynki: Lorina, Alice oraz Edith usłyszały ją od Dodgsona, matematyka, ale i diakona Kościoła Anglkikańskiego (o czym niewielu pamięta). 
*
Autorem ilustracji wykorzystanych w tekście jest sir John Tenniel, pierwszy ilustrator "Przygód Alicji w Krainie Czarów".

H.S.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.