sobota, 14 maja 2022

"Tajemnice słynnych rękopisów" w Planete+

W sierpniu 2021 premierę miała krótka seria dokumentalna produkcji ARTE. Jej tematem są słynne rękopisy; moją uwagę zwrócił odcinek pierwszy poświecony Alicji w Krainie Czarów. Wtedy też obejrzałam dostępny wówczas w streamingu odcinek (po francusku, gdyż o dziwo angielska wersja nie była dostępna, chociaż ją zapowiadano). 

To pierwszy z czterech odcinków. Opowiada o genezie książki, którą następnie poznaliśmy jako Przygody Alicji w Krainie Czarów; pierwszej wersji w formie rękopisu podarowanego Alice Liddell. Jest o zmianach, jakie zaszły w toku przygotowywania historii do wydania, o tworzeniu rękopisu przez Carrolla, trochę o jego życiu i czasach, w których żył; również o tym, jak potoczyła się historia rękopisu i jak dotarł do British Library, gdzie obecnie się znajduje. Odcinek trwa około 26 minut. 

Ekspertami wypowiadającymi się w odcinku są:

- dr Franziska Kohlt, badaczka m.in. historii nauki i literatury; jednym z jej głównych zainteresowań jest cykl o Alicji; pisała o nadchodzącej premierze dokumentu na swoim blogu

- Edward Wakeling, badacz życia i twórczości Lewisa Carrolla

- Mark Davies, lokalny historyk i przewodnik z Oksfordu.

Link do oryginalnego opisu serii: ARTE - The Manuscripts' Secret History

Informacje o odcinku w serwisie IMDb: episode 1 - Alice in Wonderland by Lewis Carroll

Opis na Telemagazyn.pl - Tajemnice słynnych rękopisów - odc. 1


*

W tym miesiącu, 4 maja, wybudziłam się z bardzo ciekawego snu. Śniło mi się, że oglądam nocą w telewizji wspomniany odcinek, który transmitowano po polsku. 

Wyobraźcie sobie moje zdziwienie, gdy zaglądając w ostatni piątek (13 maja) do nowego programu telewizyjnego odczułam szok związany z zauważeniem znajomego zdjęcia... Tak, to rękopis Carrolla! A więc sen się spełnia - seria zostanie oficjalnie wyemitowana w polskiej wersji językowej! 

(co zobaczyłam w piątek)

Wszystkich zainteresowanych i mających dostęp do kanału odsyłam do Planete+, gdzie zostanie pokazania seria - pod tytułem Tajemnice słynnych rękopisów. Oto dni i godziny emisji:

Planete+ 
Tajemnice słynnych rękopisów - odc. 1, Alicja w Krainie Czarów

16 maja, poniedziałek - 22:00
17 maja, wtorek - 15:00 
23 maja, poniedziałek - 21:00
24 maja, wtorek - 14:00 
11 czerwca, sobota - 10:55
17 czerwca, piątek - 01:15


O dziwo mój nawet bardzo blisko przewidział godzinę premierowego pokazu - jest to 22:00 (rozpoczęcie), a we śnie odcinek kończył się o 23:30. 

Mam nadzieję, że ten program obejrzy trochę osób, których fascynuje Alicja w Krainie Czarów - a także ci, którzy po prostu są zainteresowani literaturą. Liczę też na to, że końcówka odcinka zmieni zdanie niektórych osób co do autora, wokół którego narosło wiele kontrowersyjnych i niemających pokrycia w rzeczywistości teorii. 



H.S.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.